Obligātie tahogrāfi – furgoniem un vieglajiem komerctransportlīdzekļiem būs jāievieš 2026. gadā.
No 2023. gada augusta jaunā otrā versija viedajam tahogrāfam tiek uzstādīta kā standarts jaunajos komerciālajos transportlīdzekļos, kuru masa ir 3,5 tonnas vai vairāk. Tāpat lielākā daļa transportlīdzekļu esošajā Eiropas autoparkā jau ir aprīkoti ar tādiem ierīcēm kā VDO DTCO 4.1 vai jaunākām versijām.
No 2026. gada 1. jūlija, saskaņā ar Regulu (EK) Nr. 561/2006, tahogrāfu lietošanas pienākums tiks attiecināts arī uz pilnīgi jaunu transportlīdzekļu klasi — furgoniem un vieglajiem komerctransportlīdzekļiem. Ja to maksimālā atļautā masa, ieskaitot piekabes vai puspiekares, pārsniedz 2,5 tonnas un tie tiek izmantoti starptautiskajā kravu pārvadāšanā vai kabotažā, nākotnē tie būs spiesti reģistrēt savus braukšanas datus ar tahogrāfiem [1].
Tas rada gan autoparka pārvaldniekiem, gan šoferiem pilnīgi jaunus uzdevumus un izaicinājumus. Uzziniet, kas tie ir – kā arī kādas iespējamās ierobežojumu, bet arī priekšrocības sniedz šis jaunais regulējums.
Šīs saistības nākotnē attieksies gan uz autoparkiem, gan šoferiem
Tahogrāfa prasības, kas no 2026. gada attieksies uz furgoniem un vieglajiem komerctransportlīdzekļiem, noteiks vairākas būtiskas saistības loģistikas uzņēmumiem. Šīs darbības ir būtiskas, lai nodrošinātu atbilstību likumdošanas prasībām. Tahogrāfs nodrošina šo likumisko prasību ievērošanu, reģistrējot vadītāju braukšanas un atpūtas laikus. Tas ne tikai veicina ceļu satiksmes drošību, bet arī nodrošina godīgu darba laika uzskaiti un atalgojumu. Galvenās saistības autoparka pārvaldniekiem ir šādas:
-
tahogrāfu pareiza uzstādīšana un regulāra pārbaude transportlīdzekļos,
-
uzņēmuma slēdža iestatīšana viedajā tahogrāfā, izmantojot uzņēmuma karti, lai aizsargātu ierīcē glabātos datus no nesankcionētas lejupielādes,
-
maršrutu plānošana atbilstoši Regulas (EK) Nr. 561/2006 prasībām,
-
precīza braukšanas, atpūtas un darba laiku reģistrācija,
-
tahogrāfa un vadītāja kartes datu regulāra lejupielāde noteiktā arhivēšanas rīkā,
-
šo datu arhivēšana vismaz 12 mēnešus,
-
izpratnes veicināšana un vadītāju apmācība par tahogrāfu pareizu lietošanu, kā arī
-
atbilstība nacionālajiem un starptautiskajiem noteikumiem par nosūtīšanu, kabotažu un darba laikiem.
Vadītājiem arī būs jāizpilda jaunas saistības, proti:
-
savlaicīgi iegūt derīgu vadītāja karti, ja tāda vēl nav,
-
nēsāt līdzi vadītāja karti, kurā var tikt glabāti tahogrāfa dati,
-
ikdienā reģistrēt braukšanas un atpūtas laikus, tostarp darba stundas un pārtraukumus,
-
pēc tam manuāli ierakstīt darbības, kuras tahogrāfs nav reģistrējis un kuras glabājas vadītāja kartē,
-
atbalstīt tahogrāfa un vadītāja kartes datu regulāru lejupielādi noteiktā arhivēšanas rīkā,
-
sadarboties ar iestādēm tahogrāfa datu pārbaudes laikā,
-
ievērot likumā noteiktos braukšanas un atpūtas laikus, kā arī visas citas ES Mobilitātes paketes I prasības saistībā ar nosūtīšanu un kabotažu,
-
regulāri pārbaudīt tahogrāfa pareizu darbību,
-
piedalīties apmācībās un citos pasākumos, lai labāk izprastu tahogrāfa lietošanu.
Šīs darbības ir būtiskas, lai nodrošinātu atbilstību likumdošanas prasībām.
Jaunie noteikumi vieglajiem komerctransportlīdzekļiem – kas vēl jāņem vērā?
Papildus šīm ļoti specifiskajām saistībām saistībā ar tahogrāfa lietošanu rodas arī konkrētāki jautājumi: kas notiek, ja šīs klases transportlīdzeklis (2,5 līdz 3,5 tonnas) tiek izmantots gan vietēji, gan starptautiski? Vai arī vietējiem braucieniem ir jābūt dokumentētiem ar tahogrāfu? Pašreiz atbilde uz šo jautājumu ir vienkārša: Nē. Šajā gadījumā attiecas vietējie noteikumi, un pašlaik mums nav zināms neviens Eiropas valsts likums, kas prasītu furgoniem vai vieglajiem komerctransportlīdzekļiem vietējo pārvadājumu laikā reģistrēt braucienus ar tahogrāfu. Tomēr ir ieteicams iepazīties arī ar attiecīgajiem vietējiem likumiem.
Tomēr, ja tahogrāfs jau ir uzstādīts transportlīdzeklī, jo tiek veikti pārrobežu pārvadājumi pa sauszemi, ierīci joprojām drīkst izmantot – tas neizraisīs negatīvas sekas pārbaudēs. Tahogrāfu var iestatīt režīmā “ārpus piemērošanas jomas” vai “reģistrēšanas iekārta nav obligāta”. Šajā režīmā tahogrāfs turpina reģistrēt pilnu datu kopumu. Taču pārkāpumi, piemēram, braukšana bez derīgas vadītāja kartes vai braukšanas laika pārsniegšana, netiek fiksēti, un tahogrāfs neizdod brīdinājuma signālus par šādiem gadījumiem.
Piezīme: Noteikti ņemiet vērā attiecīgos vietējos regulējumus!
Drošības un veselības apsvērumu dēļ ir ļoti ieteicams iepazīties ar ES Mobilitātes pakotnes I noteikumiem arī vietējā transporta loģistikā, jo tie, cita starpā, veicina vadītāju drošību.
Daži vadītāji baidās, ka tahogrāfa dati var tikt izmantoti, lai vēlāk pārbaudītu un sodītu par ātruma pārsniegšanas gadījumiem. Transportlīdzekļiem, kas pārvadā kravas un kuru maksimāli pieļaujamā masa pārsniedz 3,5 tonnas, ir obligāti jābūt aprīkotiem ar ātruma ierobežotāju. Šādiem transportlīdzekļiem maksimālais atļautais ātrums (V-max) ir 90 km/h.
Darbnīcas personāls šo ierobežojumu iestata tahogrāfa uzstādīšanas un vēlākas kalibrēšanas laikā, ņemot vērā tādus faktorus kā transportlīdzekļa modelis, riepas un citi tehniskie parametri.
Vieglajiem komerctransportlīdzekļiem un furgoniem ar pilno masu no 2,5 līdz 3,5 tonnām šī īpašā ātruma ierobežojuma regula neattiecas – tāpēc darbnīcām tahogrāfa uzstādīšanas laikā V-max ieteicams iestatīt uz 220 km/h, lai tahogrāfs neregistrētu ātruma pārsniegšanu.
Tomēr jābūt uzmanīgiem: digitālie tahogrāfi, piemēram, VDO DTCO 4.1a vai jaunāki, joprojām ir aprīkoti ar ātruma atmiņu, kas nepārtraukti reģistrē pēdējās 24 stundas tīrā braukšanas laika sekundes pa sekundei. Šos datus, piemēram, var analizēt pēc ceļu satiksmes negadījumiem.
Protams, šis tehniskais iestatījums neatbrīvo vadītājus no pienākuma ievērot attiecīgās valsts ceļu satiksmes noteikumus un lokālos ātruma ierobežojumus.
Izaicinājumu pārvarēšana, savlaicīgi plānojot
Protams, šie daudzie jaunie pienākumi rada virkni izaicinājumu gan autoparku pārvaldītājiem, gan vadītājiem, īpaši tiem, kuri vēl nav pazīstami ar šo tehnoloģiju.
Sākot no tahogrāfu iegādes un uzstādīšanas izmaksām līdz vadītāju apmācībai, pāreja uz jaunu sistēmu prasa gan laiku, gan resursus. Tas var radīt īslaicīgus darbības ierobežojumus un ietekmēt ikdienas darba plūsmu.
Tāpēc ir svarīgi plānot laikus, novērtēt potenciālās izmaksas un izveidot pielāgošanās stratēģiju, lai pāreja būtu pēc iespējas vienmērīgāka un neradītu būtiskus traucējumus uzņēmuma darbībā.